Πώς να δημιουργήσετε ένα slogan σε 10 απλά βήματα.
Η δημιουργία ενός slogan είναι πραγματική τέχνη, και γίνεται ιδιαίτερα δύσκολη όταν ο δημιουργός του είναι εκτός της εταιρείας που το αναζητεί, είτε για την ίδια είτε για κάποιο προϊόν της.
Έτσι, πού να αρχίσετε; Πώς μπορείτε να ξεκινήσετε να περιορίσετε μια ολόκληρη εταιρεία ή ένα προϊόν για τα οποία ξέρετε λίγα; Πολλές φορές ακόμα και οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες, διευθυντές ή product managers που ασχολούνται αποκλειστικά με ένα προϊόν αποδεικνύεται ότι η γνώση τους είναι ελλιπής ή φωτισμένη από μία μόνο οπτική γωνία.
Αλλά, πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για τα 10 βήματα δημιουργίας του, σωστό είναι ξεκαθαρίσουμε τι είναι slogan:
Slogan είναι ένα ευκολομνημόνευτο μήνυμα λίγων λέξεων που συνοψίζει ιδανικά τα πλεονεκτήματα ενός προϊόντος ή μιας εταιρείας.
Μερικά κλασικά παραδείγματα:
Amstel. Γιατί έτσι σας αρέσει
Κύπρος. Δεν Ξεχνώ
Coca Cola. Πάει με όλα
Klinex. Αυτήν ξέρετε, αυτήν εμπιστεύεστε
Μεταξύ μας; Μεταξά
Αντικαρκινικός έρανος: Δώστε και σώστε
Γάλατα υπάρχουν πολλά… Νουνού όμως ένα
Azax. Τα κάνει αόρατα
Η μαμά μου η καλή καθαρίζει με Ρολί
Πειραϊκή-Πατραϊκή: Ντύνει, στολίζει, νοικοκυρεύει
Βαράγκης. Δια χειρός…
Bravo. Αυτός είναι καφές
Kit kat. Κάντε ένα διάλειμμα. Κάντε ένα Kit kat
Το slogan…
- Είναι από τα σημαντικότερα στοιχεία της επικοινωνίας ενός προϊόντος
- Χρησιμοποιείται για χρόνια
- Δεν είναι ευκαιριακό, δεν το αλλάζουμε κάθε εξάμηνο
- Χρησιμοποιείται σε όλη την επικοινωνία, παντού
- Καλεί σε δράση: Δώστε και σώστε (Αντικαρκινικός έρανος)
- Χρησιμοποιεί το USP, το πλεονέκτημα που δεν έχει ο ανταγωνισμός, αν υπάρχει: Οι μόνες με actizol (Halls)
- Όταν δεν έχει κάτι να πει, πουλάει το προϊόν: Γάλατα υπάρχουν πολλά… Νουνού όμως ένα
- Λέει μόνο ένα πράγμα και το λέει άριστα: Για καλό και κακό (Ασπίς Πρόνοια)
- Είναι σαφές και περιεκτικό: Μεταξύ μας; Μεταξά
- Είναι σύντομη φράση, όπως είπαμε στον ορισμό του, από ελάχιστες λέξεις. Αν μία από αυτές είναι και το όνομα του προϊόντος, ακόμα καλύτερα: Εγώ; Clio (Renault Clio)
- Δημιουργεί μια προσωπικότητα
- Δημιουργεί μια εικόνα
- Μην το συγχέεται με φράσεις που γίνονται μόδα, όπως: Πουτ δε κοτ ντάουν // Τυχαίο; Δεν νομίζω // Για την φουκαριάρα τη μάνα μου… // Tragic // Κράζεις; Θαυμάζεις
10 βήματα δημιουργίας ενός slogan
1. Ρωτήστε τον πελάτη σας:
Κάνοντας του ερωτήσεις, όπως “Ποιες είναι οι λέξεις-κλειδιά που σχετίζονται με το προϊόν /εταιρεία σας;”, μπορεί να σας δώσουν πολύ περισσότερα χρήσιμα στοιχεία από ότι η ερώτηση, “Μήπως η λέξη ___, περιγράφει με ακρίβεια την επιχείρησή σας;”
Ορισμένα παραδείγματα ερωτήσεων:
• Περιγράψτε την εταιρεία σας σε μια φράση.
• Περιγράψτε την εταιρεία σας σε 1 λέξη.
• Περιγράψτε την εταιρεία σας με μια εικόνα.
• Αν η εταιρεία σας ήταν αυτοκίνητο, ποιο μοντέλο θα ήταν;
• Πώς θα εξηγούσατε την επιχείρηση /το προϊόν σας σε κάποιον χωρίς τη γνώση του κλάδου σας;
2. Η έρευνα:
Ερευνήστε τους ανταγωνιστές, τους προμηθευτές, ή οποιονδήποτε άλλο μπορεί να συνδέεται επαγγελματικά με την εταιρεία/προϊόν.
Το ίδιο χρήσιμα είναι τα κλαδικά περιοδικά, τα οποία θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε καλύτερα τον χώρο και το λεξιλόγιο του.
Σημαντικό υλικό μπορείτε να βρείτε σε κλαδικές εκθέσεις και φυσικά αρκεί μια βόλτα στο διαδίκτυο για να ανακαλύψετε δεκάδες σελίδες ανταγωνιστών σε Ελλάδα και εξωτερικό.
3. Οι λέξεις-κλειδιά:
Από τις έρευνες σας θα προκύψουν άπειρες πληροφορίες. Δημιουργήστε μια λίστα με όλες τις λέξεις-κλειδιά ή φράσεις που συναντήσατε. Από εκεί, είναι εύκολο να παρατηρήσετε μοτίβα ή συνώνυμα και να μειώσετε τη λίστα σας σε μερικές σημαντικές λέξεις-κλειδιά με τις οποίες θα δουλέψετε για την δημιουργία του slogan σας.
4. Το κοινό:
Όσο απλό και αν ακούγεται αυτό το βήμα, είναι πολύ σημαντικό. Η διαφορά ανάμεσα σε ένα slogan που προορίζετε για τους καταναλωτές και σε ένα για επιχειρήσεις μπορεί να είναι τεράστια.
Πρέπει να ξέρουμε σε ποιον μιλάμε, για να μιλήσουμε τη γλώσσα του. Αν είναι ο καταναλωτής, πρέπει να ξέρουμε ποιος καταναλωτής: Άντρας, γυναίκα, παιδί, έφηβος, οικογένεια, μητέρα, ποια είναι η οικονομική κατάσταση του κοινού μας, η κοινωνική θέση, η μόρφωση, τα χόμπι, κ.λπ.
5. Το ύφος:
Είναι το «πρόσωπο» της εταιρείας σοβαρό; Μήπως είναι αυστηρό; Χαμογελαστό; Φιλικό; Στοργικό; Προστατευτικό; Βεβαιωθείτε ότι το ύφος του slogan σας ευθυγραμμίζεται με το «πρόσωπο» της εταιρείας/προϊόντος.
6. Η λίστα με οτιδήποτε μπορείτε να σκεφτείτε:
Όταν ξεκινάτε να σκέφτεστε και να γράφετε τις πρώτες ιδέες σας για slogan, το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να γράψετε ένα καλό slogan και να αποφασίσετε εκείνη τη στιγμή ότι δεν σας αρέσει.
Γράφετε τα πάντα και μην πετάτε τίποτα. Η διαγραφή είναι η επόμενη διαδικασία, αφού έχετε εξαντλήσει όλες τις πιθανές λύσεις και ιδέες. Στο πρώτο μέρος της δημιουργικής φάσης γράψτε κάτω οποιεσδήποτε φράσεις ή συνδυασμούς λέξεων μπορείτε να σκεφτείτε, χωρίς φίλτρο και λογοκρισία.
7. Οι 20 παραλλαγές:
Μόλις δημιουργήσετε μια πρώτη λίστα με πιθανά slogans, προσθέστε περισσότερα. Για κάθε φράση που έχετε κατασκευάσει, έχετε στην ουσία ένα εφαλτήριο για πολλές περισσότερες. Αυτές οι παραλλαγές στις υπάρχουσες φράσεις σας, που ποτέ δεν μπορεί να είναι λιγότερες από 20, μπορεί να είναι ελαφρά πειράγματα, όπως η προσθήκη ενός άρθρου, αλλαγή της σειράς των λέξεων για να κάνει την ροή της φράσης καλύτερη, ή ακόμη και αντικατάσταση μιας λέξης με άλλη συνώνυμη. Παράδειγμα: Οι φράσεις «Η μπύρα που αρέσει σε όλους», « Η μπύρα που αρέσει», «Έτσι μας αρέσει η μπύρα», μπορεί να καταλήξουν σε «Έτσι μας αρέσει».
8. Η απομάκρυνση:
Όπως σε κάθε δημιουργική δουλειά, το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε όταν φτάνετε σε αδιέξοδο ή νιώθετε ότι έχετε εξαντληθεί, είναι να απομακρυνθείτε και να διώξετε τη δουλειά από το μυαλό σας για λίγο. Είμαι βέβαιος ότι μπορείτε να σκεφτείτε κάτι να κάνετε, άλλωστε ο τρόπος αποσυμπίεσης του καθενός είναι διαφορετικός. Ίσως χρειάζεστε μια ημέρα, ή μια ώρα. Το ζητούμενο είναι να το από το μυαλό σας, και να είστε βέβαιοι ότι θα επιστρέψετε ανανεωμένοι και γεμάτοι νέες ιδέες.
9. Η αφαίρεση:
Στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας της δημιουργίας του slogan, επιστρέφετε στο κατάλογο σας και ξεκινάτε τη αφαίρεση από τη λίστα. Αυτό το βήμα είναι εντελώς υποκειμενικό, αφού μόνο εσείς ξέρετε ποια θέλετε να κρατήσετε και γιατί. Να είστε αυστηροί με τον εαυτό σας, αλλά μην ξεχάσετε να κρατήσετε slogan που να καλύπτουν όλες τις πτυχές του προϊόντος/εταιρείας.
10. Οι επιλογές του πελάτη:
Φροντίστε να παραδώσετε μια ποικιλία από επιλογές στον πελάτη σας με παραλλαγές στη ροή, το ρυθμό, το μήνυμα και τις λέξεις-κλειδιά, αλλά βεβαιωθείτε ότι δεν θα τον κουράσετε ή θα τον μπερδέψετε.
Αν ο πελάτης δεν σας έχει ζητήσει ρητά ότι θέλει π.χ. 15 slogans, μην παρουσιάσετε περισσότερα από10. Φροντίστε βέβαια αυτά τα 10 να είναι απόλυτα διαφορετικά μεταξύ τους και όχι απλές παραλλαγές το ένα του άλλου.
Κλείνοντας να σημειώσουμε κάτι ακόμα σημαντικό. Να είστε σίγουροι στην παρουσίαση σας. Έχετε εργαστεί σκληρά για την δημιουργία των slogan σας, επομένως υπερασπιστείτε τα όσο καλύτερα μπορείτε! Το να δώσετε μια λίστα στον πελάτη και να τον αφήσετε να διαλέξει μόνος του, δεν είναι η καλύτερη επιλογή. Ούτε είναι σωστό να τα διαβάσετε σε ένα powerpoint και να περιμένετε στη συνέχεια να διαλέξει το καλύτερο ή όποιο του αρέσει περισσότερο.
Όσο πιο ενδιαφέρουσα και αιτιολογημένη είναι η παρουσία σας τόσο πιο σίγουρο είναι ότι θα κερδίσετε τον πελάτη.
Δημιουργήστε και παρουσιάστε μια ιστορία για το καθένα. Την ιστορία του πώς φτάσατε στο κάθε slogan και το γιατί το επιλέξατε. Δουλέψατε σκληρά για να δημιουργήσετε αυτά τα slogans, δουλέψτε σκληρά και για την παρουσίασή τους.