No Budget Marketing. Τα 5 βασικά κλειδιά για την επιτυχία του.
Marketing είναι η διαδικασία που χρησιμοποιείται για να καθορίσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που μπορεί να παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τους πελάτες, καθώς και τη στρατηγική που θα χρησιμοποιηθεί για τις πωλήσεις, την επικοινωνία και την επιχειρηματική ανάπτυξη.
Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη διαδικασία μέσω της οποίας οι εταιρείες οικοδομούν ισχυρές σχέσεις με τους πελάτες τους, δημιουργώντας αξία για τους πελάτες τους και για τον εαυτό τους.
No budget marketing σημαίνει ότι οικοδομούμε αυτή τη σχέση και δημιουργούμε αξία για τους πελάτες μας χωρίς την ανάγκη κονδυλίου.
Βέβαια, αν και τα χρήματα δεν είναι απαραίτητα, υπάρχουν 5 στοιχεία που είναι απολύτως απαραίτητα για όποιον θέλει να επικοινωνήσει με το κοινό-στόχος του.
Είναι το No Budget Marketing κατάλληλο για εμένα;
Πριν τα δούμε όμως και μιλήσουμε αναλυτικά για αυτά τα 5 στοιχεία, είναι απαραίτητο να απαντήσετε σε μία πολύ σημαντική ερώτηση: είναι το No Budget Marketing κατάλληλο για εμένα, για την εταιρεία μου, το προϊόν μου;
Για να ανακαλύψετε αν είναι, εξετάστε προσεκτικά την εταιρεία σας και απαντήστε με όσο μεγαλύτερη ειλικρίνεια και σαφήνεια στις ερωτήσεις:
• Πόσο καλά ξέρεις το κοινό, τους πελάτες σου;
• Ποιο είναι το κονδύλι σου; Είναι πράγματι μηδενικό ή μπορείς να επενδύσεις έστω και ένα μικρό ποσό για ενέργειες που πρέπει να κάνεις;
• Έχεις την ικανότητα και τις γνώσεις;
• Αν ναι, έχεις χρόνο για να ασχοληθείς;
• Έχεις ορίσει τους στόχους σου;
• Έχεις ορίσει χρονικό ορίζοντα για να τους πετύχεις;
Αν οι απαντήσεις που δώσατε είναι θετικές, ειλικρινείς και ολοκληρωμένες, τότε μπορείτε να προχωρήσετε στο επόμενο βήμα.
Τα 5 βασικά κλειδιά
Το No Budget marketing μπορεί, όπως ήδη αναφέραμε, να μην απαιτεί χρήματα, αλλά έχει άλλες απαιτήσεις για να πετύχει. Συγκεκριμένα έχει 5 βασικά κλειδιά που είναι απαραίτητα για να “ξεκλειδώσετε” την επιτυχία :
Συνέπεια
Συνέπεια στα μηνύματα, τις εικόνες, τα λογότυπα, τις φωτό, τις υποσχέσεις, τα προϊόντα, την εξυπηρέτηση. Όποιο μέσο επικοινωνίας και αν χρησιμοποιείτε, πρέπει να μιλάτε την ίδια γλώσσα, τα χρησιμοποιείτε ίδια μηνύματα, όχι κάθε φορά διαφορετικά ή ανάλογα με τον συνομιλητή ή ανάλογα με τις ευκαιριακές περιστάσεις.
Πολλές φορές, ο πειρασμός να αλλάξουμε “ρότα” είναι μεγάλος εμπρός στο πρόσκαιρο κέρδος του κλεισίματος μιας συμφωνίας ή του να πωλήσουμε ένα προϊόν μας. Μην υποκύπτετε. Αντισταθείτε. Μπορεί εκείνη τη στιγμή, η ανάγκη να σας πιέζει να “προσαρμοστείτε”, να κάνετε “αλλαγές” για να μην χάσετε την ευκαιρία. Πιστέψτε με, αν το κάνετε, δεν θα κινδυνεύετε να χάσετε τον πελάτη (γιατί να σας πιστέψει, όταν τόσο εύκολα, τη μία στιγμή υποστηρίζεται την μία άποψη και την αμέσως επόμενη στιγμή, κάτι άλλο;) , αλλά η ζημιά που θα κάνετε στην εταιρεία και σε εσάς, μακροπρόθεσμα, θα είναι τεράστια και πιθανώς μη αναστρέψιμη.
Μην υποτιμάτε τους πελάτες και τους συνεργάτες σας. Ήρθαν σε εσάς γιατί πίστεψαν αυτό που τους είχατε “πει” μέσα από την επικοινωνία σας, μέσα από τις ενέργειες marketing που ακολουθήσατε. Αν τους “είπατε” ότι το προϊόν σας είναι κάνει τα “λευκά, λευκότερα”, δύσκολα θα πεισθεί ότι κάνει ταυτόχρονα και χωρίς καμία αλλαγή στη σύνθεση του, τα “χρωματιστά, πιο φωτεινά”, και τα “μαύρα, πιο έντονα”, επειδή η μόδα άλλαξε και όλοι πια φοράνε μαύρα και χρωματιστά… Αν θέλετε να τους πείσετε, είτε δημιουργήστε ένα νέο προϊόν, ή αλλάξτε τη σύνθεσή του. Τότε έχετε μία πιθανότητα να τους πείσετε…
Ούτε μπορείτε να έχετε ένα π.χ. κόκκινο λογότυπο και επειδή είναι της μόδας φέτος το πράσινο, να το κάνετε πράσινο και του χρόνου κίτρινο κ.ο.κ. Ακόμα χειρότερα να το αλλάζετε κάθε εξάμηνο ή χρόνο.
Η συνέπεια ανταμείβεται από το κοινό σας και μέσω της συνέπειας, όχι φυσικά μόνο στην εικόνα, αλλά και την ποιότητα, την εξυπηρέτηση, κερδίζετε ο σεβασμός, οι διαχρονικές σχέσεις και το πιστό πελατολόγιο.
Επιμονή
Τίποτα δεν κτίζεται σε μία μέρα. Αν περιμένετε ότι επειδή θα ακολουθήσετε όλες τις ενέργειες του No Budget Marketing όλα θα διορθωθούν και όλοι οι στόχοι που έχετε θέσει θα πραγματοποιηθούν σε μια μέρα, σε μια εβδομάδα ή σε ένα μήνα, τότε μην ξεκινήσετε καν. Τίποτα δεν γίνεται χωρίς επιμονή και υπομονή.
Σήμερα, το καταναλωτικό κοινό δεν πείθεται εύκολα. Θέλει να “γνωρίσει” το προϊόν, να ακούσει γνώμες για αυτό, να το ψάξει στο διαδίκτυο, να το συζητήσει με τους φίλους του και στην συνέχεια να το δοκιμάσει. Αν πειστεί, τότε πιθανώς να το ξαναδοκιμάσει.Δεν είναι σίγουρο, γιατί εν τω μεταξύ κάτι καινούργιο μπορεί να έχει παρουσιαστεί, κάποιος άλλος μπορεί να του έχει “μιλήσει” καλύτερα ή για πολλούς άλλους λόγους.
Ακριβώς τα ίδια ισχύουν ακόμα και αν το “προϊόν” σας είναι κάποια υπηρεσία.
Με συνέπεια και επιμονή, μπορείτε να κερδίσετε και, κυρίως, να διατηρήσετε το κοινό σας.
Όρια
Ο χρόνος είναι η νομισματική μονάδα του No Budget marketing. Όπως και τα χρήματά σας, πρέπει να τον διαχειριστείτε με προσοχή και μέτρο. Επιλέξτε εκείνες τις ενέργειες που ξέρετε καλύτερα. Επιλέξτε εκείνες που σας “ταιριάζουν”. Μην βάζετε υποχρεώσεις στον εαυτό σας ή τους συνεργάτες σας που δεν μπορείτε να τηρήσετε. Μην αναλαμβάνετε να φέρετε εις πέρας περισσότερα από αυτά που μπορείτε, υπολογίζοντας και όλες τις άλλες υποχρεώσεις σας.
Π.χ. ξεκινάτε μια σελίδα στο Facebook. Φυσιολογικά, πρέπει να την ενημερώνεται κάθε μέρα, τουλάχιστον μια φορά. Αν δεν μπορείτε, αποφασίστε να το κάνετε μία φορά την εβδομάδα. Αν δεν μπορείτε ούτε αυτό, μην την ξεκινάτε καν (ή αναθέστε την σε κάποιον που μπορεί…). Μόνο κακό θα κάνετε στην εικόνα της εταιρίας ή του προϊόντος σας. Τίποτα δεν είναι χειρότερο από μια σελίδα στο Facebook που η τελευταία ενημέρωση της είναι μερικούς μήνες πριν… Το ίδιο ισχύει για το Twitter, Blog, κ.λπ.
Βάλτε όρια στο τι αναλαμβάνετε και αυτό κάντε το με συνέπεια και επιμονή.
Ανταπόκριση
Έχετε δημιουργήσει προσδοκίες στο κοινό σας. Ανταποκριθείτε σε αυτές. Γιατί οι “ποινές” που θα επιβάλλει στο προϊόν το κοινό σας θα είναι συντριπτικές.
Στο χώρο της διαφήμισης υπάρχει μια φράση που εξηγεί απόλυτα το τι συμβαίνει όταν το προϊόν ή η υπηρεσία που επικοινωνείτε δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που έχει δημιουργήσει:
Nothing kills a bad product faster than good advertising
Με πολλά λόγια, η διαφήμιση θα οδηγήσει το κοινό να δοκιμάσει το προϊόν. Όσο πιο καλή η διαφήμιση τόσο περισσότεροι και πιο γρήγορα θα το δοκιμάσουν. Όσο περισσότεροι το δοκιμάσουν, τόσο πιο γρήγορα θα απογοητευθούν, τόσο πιο γρήγορα θα μιλήσουν για αυτό και τόσο πιο γρήγορα θα καταστρέψουν τη φήμη του.
Είναι φανερό ότι αυτή η αρχή δεν ισχύει μόνο για τη διαφήμιση αλλά για όλες τις ενέργειες marketing.
Για αυτό, μην δημιουργείτε προσδοκίες στις οποίες δεν μπορείτε να ανταποκριθείτε.
Υποσχεθείτε και επικοινωνήστε μόνο όσο μπορείτε να πραγματοποιήσετε. Η υπερβολή ποτέ δεν έκανε καλό σε κανένα προϊόν.
Έλεγχος
Αφήστε το κοινό σας να πάρει τον έλεγχο. Αυτό θα σας οδηγήσει στην επιτυχία. Γιατί οι εποχές έχουν αλλάξει δραματικά.
Πριν μερικά χρόνια, το προϊόν επικοινωνούσε με το αγοραστικό κοινό μέσα από 5 μέσα: Τηλεόραση, Ραδιόφωνο, Έντυπα, Αφίσες και Direct mail.
Σήμερα, έχουμε αυτά εκτός από τα παραδοσιακά ΜΜΕ, το internet με τα δεκάδες διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας (facebook, twitter, youtube, flickr, linkedin, κ.λπ.) μέχρι τα δορυφορικά και συνδρομητικά κανάλια, τα κινητά τηλέφωνα, τα smartphones, τα iPad, κ.λπ.
Χθες, το προϊόν είχε τον έλεγχο και πίεζε τον καταναλωτή να το επιλέξει.
Σήμερα, το κοινό πιέζει το προϊόν να αλλάξει, να προσαρμοσθεί, να βρεθεί εκεί που συχνάζει, να δημιουργήσει κοινότητες, να του προσφέρει όλο και περισσότερα.
Για αυτό, “ακούστε” το κοινό σας. Τι θέλει, πώς το θέλει, πού το θέλει, πότε το θέλει. Και μιλήστε του.
Στον διαδικτυακό κόσμο, όσο και στον «φυσικό». Με ειλικρίνεια, συνέπεια, επιμονή, χωρίς υπερβολές και ψέματα.
Επίλογος
Στην εποχή της κρίσης, είναι ζωτικής σημασίας όλες οι επιχειρήσεις, από την πιο μικρή, ατομική επιχείρηση, μέχρι την μεγαλύτερη ΑΕ, να ξανασκεφτούν, να αναθεωρήσουν την στρατηγική marketing που ακολουθούν για την επικοινωνία με το αγοραστικό κοινό τους.
Για τις εταιρείες που δεν έχουν στρατηγική marketing, τώρα είναι η ώρα για να δημιουργήσουν. Ακόμα και αν είναι No Budget Marketing.